Strategie uczenia (OK)
Strategia
I.
Określanie i wyjaśnianie uczniom celów uczenia się i kryteriów sukcesu.
Cel
Lekcja bez
celu jest bezcelowa. Każda lekcja musi mieć swój cel. należy go:
- zaplanować;
- podać
uczniom;
- monitorować
podczas lekcji;
- podsumować.
Kryteria sukcesu
Określenie -
faktów, dowodów, które pokażą nauczycielowi i uczniowi, czy cel lekcji został
osiągnięty.
Technika pierwszej strategii
Praca wzorcowa
Nauczyciel
pokazuje uczniom dobrze wykonaną pracę i pyta ich:
Dlaczego ta
praca jest dobra?
Uczniowie wraz
z nauczycielem tworzą kryteria sukcesu dobrej pracy.
Korzyści po stronie ucznia
·
Uczeń
wie, czego ma się nauczyć.
·
Uczeń
zna kryteria dobrze wykonanej pracy.
·
Uczeń
może brać udział w tworzeniu kryteriów.
·
Uczeń
wie, czego ma się nauczyć, aby osiągnąć dobre wyniki.
·
Uczeń
sam może sprawdzić, czy prawidłowo wykonał pracę.
·
Wzrasta
odpowiedzialność ucznia za jego proces uczenia się.
Strategia II. Organizowanie w klasie
dyskusji, zadawanie pytań i zadań, dających informacje, czy i jak
uczniowie się uczą.
Nauczyciel:
- wie na jakim etapie są jego uczniowie i dostosowuje do tego swoje nauczanie;
-
prowadzi z uczniami dialog, pozyskuje od nich informacje i zadaje im pytania
pobudzające ich do myślenia.
W ocenianiu
kształtującym nauczyciel w sposób ciągły kontroluje stan wiedzy i umiejętności
uczniów i nie przechodzi dalej, jeśli jego uczniowie nie są na to gotowi.
Techniki pozyskiwania informacji
- druga strategia OK
- karty ABCD
- światła
- zdania
podsumowujące
- pytania
uczniów
Strategia
III.
Udzielanie uczniom takich informacji zwrotnych, które umożliwiają ich widoczny
postęp.
Informacja zwrotna powinna:
- pomagać
uczniowi się uczyć;
- dotyczyć
ustalonych wcześniej kryteriów;
- trafiać w
sferę najbliższego rozwoju;
- stanowić
dialog pomiędzy nauczycielem i uczniem.
Techniki III strategii
- informacja
zwrotna w postaci tabeli z wykorzystaniem Nacobezu
- Informacja
zwrotna w formie komentarza
- korona
Strategia
IV.
Umożliwianie uczniom, by korzystali wzajemnie ze swojej wiedzy i umiejętności.
Uczenie
jest procesem społecznym. Uczniowie lepiej się uczą, jeśli korzystają z wiedzy
i umiejętności swoich koleżanek i kolegów.
Techniki IV strategii
- praca w
grupach i parach
- wzajemne
nauczanie
- ocena
koleżeńska
Strategia
V.
Wspomaganie uczniów, by stali się autorami procesu własnego uczenia się.
Uczniowie lepiej
się uczą, jeśli są świadomi i odpowiedzialni za swój proces uczenia się.
Główne filary
V strategii:
·
wiara w swoje możliwości
·
motywacja do nauki i zaangażowanie
·
odpowiedzialność
|
Główne
motory V strategii:
·
docenianie
·
samoocena
·
wybór
·
samodzielność
·
samoocena
·
wybór
·
samodzielność
·
pytania kluczowe
·
powiązanie wiedzy z rzeczywistością
·
stawianie wyzwań
·
wiara w możliwości ucznia
|
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz