ZACHOWANIE
Klasa
1-3
WYRAŻANIE
EMOCJI
Cel:
Potrafię właściwie wyrażać swoje emocje.
·
Kontroluję
własne emocje.
·
Reaguję
odpowiednio do sytuacji.
SPOSOBY
PRACY
Cel:
Potrafię rzetelnie wykonywać swoje szkolne obowiązki.
·
Pamiętam
o odrabianiu zadań domowych.
·
Wykonuje
prace domowe w terminie, zgodnie z poleceniem, samodzielnie, poprawnie i
starannie.
·
Wykonuję
poprawy prac.
·
Pamiętam
o przynoszeniu potrzebnych przyborów i materiałów.
·
Jestem
punktualny/a.
·
Systematycznie
uczęszczam na zajęcia.
·
Pracuję
samodzielnie.
·
Rozumiem
proste polecenia i właściwie je wykonuję
·
Uważnie
wykonuję zadania.
·
Kończę
zadania.
·
Oddaję
prace do sprawdzenia.
·
Podpisuję
prace.
·
Zwracam
uwagę na staranność prac.
·
Samodzielnie
korzystam z pakietów edukacyjnych.
·
Aktywnie
uczestniczę w zajęciach lekcyjnych i zadaniach grupy.
·
Chętnie
podejmuję dodatkowe zadania.
·
Staram
się brać udział w konkursach szkolnych i międzyszkolnych
·
Pracuję
w dobrym tempie.
WSPÓŁPRACA Z INNYMI
Cel:
Potrafię współpracować w grupie.
·
Chętnie
współdziałam w grupie.
·
Biorę
udział w występach przygotowanych przez grupę zgodnie z powierzoną mi rolą.
·
Poprawnie
wypełniam obowiązki dyżurnego.
·
Potrafię
właściwie zachowywać się w miejscach publicznych.
·
Przestrzegam
zasad bezpieczeństwa w czasie wyjść i wycieczek.
DZIAŁANIA NA RZECZ INNYCH
Cel:
Pomagam słabszym i potrzebującym mojej pomocy.
·
Chętnie
biorę udział w akcjach charytatywnych na rzecz potrzebujących (zbiórka korków,
karmy dla schroniska, złotóweczka dla pieseczka, góra grosza itp.).
·
Pomagam
kolegom w klasie radzić sobie w trudnych dla nich sytuacjach.
·
Pomagam
młodszym kolegom w razie potrzeby.
ZASADY DOTYCZĄCE NORM WSPÓŁŻYCIA W KLASIE
Cel: Przestrzegam
zasad obowiązujących w klasie.
·
Staram
się zgodnie współpracować z innymi.
·
Uważnie
i aktywnie pracuję na lekcjach.
·
Przestrzegam
zasad bezpieczeństwa podczas pracy i zabawy.
·
Dbam
o porządek na ławce i czystość w sali.
·
Gdy
chcę coś powiedzieć, podnoszę rękę do góry.
·
Nie
rozmawiam w czasie lekcji, nie odwracam się do kolegów, nie wychodzę z ławki
bez pozwolenia.
·
Wykonuję
polecenia nauczyciela.
·
Korzystam
z toalety w czasie przerwy. W czasie lekcji - tylko w naglących przypadkach.
·
Nie
jem na lekcji.
·
W
czasie lekcji mogę pić wodę.
·
Szanuję
podręczniki i inne pomoce naukowe.
·
Oddaję
w terminie materiały i książki wypożyczone z biblioteki szkolnej.
·
Nie
biję, nie popycham, nie przezywam kolegów.
·
Zgłaszam
niebezpieczne lub niemiłe sytuacje.
·
Nie
skarżę bez potrzeby.
·
Rozwiązuję
konflikty bez przemocy.
·
Nie
biegam w sali, ani po korytarzu bez zezwolenia.
·
Nie
bawię się w toalecie.
·
Szanuję
mienie szkolne i innych osób.
·
Przychodzę
przed salę po dzwonku na przerwę i spokojnie czekam na rozpoczęcie lekcji.
·
Nie
przynoszę do szkoły niebezpiecznych przedmiotów i substancji.
·
Nie
opuszczam szkoły bez zgody rodzica lub nauczyciela.
·
Nie
wyśmiewam złych odpowiedzi, przegranych i porażek innych.
·
Nie
chełpię się swoimi sukcesami i zwycięstwami.
·
Cieszę
się z sukcesów i wygranych innych osób.
·
Jestem
miły/a, grzeczny/a, kulturalny/a, tolerancyjny/a.
·
Szanuję
kolegów, nauczycieli i innych pracowników szkoły.
EDUKACJA
POLONISTYCZNA
GŁOŚNE
CZYTANIE
Cel:
Potrafię pięknie czytać.
Klasa
1
·
Czytam
prosty tekst wyrazami lub zdaniami, powoli i wyraźnie.
·
Wszystkie
wyrazy czytam poprawnie.
·
Dłuższe
wyrazy mogę dzielić na sylaby lub literować.
·
Staram
się zwracać uwagę na kropkę, znak zapytania, wykrzyknik.
Klasa
2
·
Czytam
prosty tekst płynnie – całymi zdaniami, w dobrym tempie.
·
Wyrazy
czytam całościowo (trudniejsze i dłuższe mogę dzielić na sylaby).
·
Wszystkie
wyrazy czytam poprawnie.
·
Uwzględniam
znaki przestankowe (, . ? !).
Klasa
3
·
Czytam
tekst płynnie – całymi zdaniami, w dobrym tempie.
·
Wszystkie
wyrazy czytam poprawnie.
·
Uwzględniam
znaki przestankowe (, . ? !).
·
Czytam
z odpowiednią intonacją i ekspresją.
CZYTANIE ZE ZROZUMIENIEM
Cel:
Rozumiem przeczytaną treść.
Klasa
1
·
Odczytuję
znaki informacyjne, piktogramy, uproszczone rysunki i napisy.
·
Rozumiem
znaczenie przeczytanych wyrazów i zdań, dobieram podpisy do ilustracji.
·
Odpowiadam
na pytania związane z tekstem.
·
Układam
wyrazy z liter, sylab.
·
Układam
zdania z wyrazów, sylab.
Klasa 2
·
Odczytuję
znaki informacyjne, piktogramy, uproszczone rysunki i napisy.
·
Dobieram
podpisy do ilustracji.
·
Rozumiem
samodzielnie przeczytane teksty:
- wyciągam z nich wnioski,
- poprawnie odpowiadam na pytania,
- poprawnie układam pytania na podstawie
treści,
- wyszukuję w tekście potrzebne informacje,
- wskazuję głównych bohaterów,
- rozwiązuję krzyżówki i inne zadania
związane z tekstem.
·
Ze
zrozumieniem czytam lektury.
·
Układam
wyrazy i zdania z rozsypanek.
·
Układam
krótkie teksty ze zdań.
Klasa 3
·
Odczytuję
znaki informacyjne, piktogramy, uproszczone rysunki i napisy.
·
Dobieram
podpisy do ilustracji.
·
Rozumiem
samodzielnie przeczytane teksty:
- wyciągam z nich wnioski,
- poprawnie odpowiadam na pytania,
- poprawnie układam pytania na podstawie
treści,
- wyszukuję w tekście potrzebne informacje,
- zaznaczam wybrane fragmenty,
- określam czas i miejsce akcji,
- wskazuję głównych bohaterów,
- rozwiązuję krzyżówki i inne zadania
związane z tekstem. .
·
Ze
zrozumieniem czytam lektury.
·
Układam
wyrazy i zdania z rozsypanek.
·
Układam
krótkie teksty ze zdań.
RECYTACJA WIERSZY
Cel:
Potrafię pięknie recytować.
Klasa
1
·
Mówię
tekst z pamięci – bez pomyłek i przekręcania wyrazów.
·
Mówię
w odpowiednim tempie, głośno i wyraźnie.
·
Robię
przerwy na oddech – zgodnie ze znakami przestankowymi (, . ? !).
Klasa
2
·
Wymieniam
tytuł wiersza.
·
Mówię
tekst z pamięci – bez pomyłek i przekręcania wyrazów.
·
Mówię
w odpowiednim tempie, głośno i wyraźnie.
·
Robię
przerwy na oddech – zgodnie ze znakami przestankowymi (, . ? !).
Klasa
3
·
Wymieniam
autora i tytuł wiersza.
·
Mówię
tekst z pamięci – bez pomyłek i przekręcania wyrazów.
·
Mówię
w odpowiednim tempie, głośno i wyraźnie.
·
Robię
przerwy na oddech – zgodnie ze znakami przestankowymi (, . ? !).
·
Modeluję
odpowiednio głos.
OPOWIADANIE
USTNE
Cel:
Potrafię opowiedzieć przeczytaną treść utworu.
Klasa
1
·
Przedstawiam
w odpowiedniej kolejności najważniejsze wydarzenia z utworu.
·
Uwzględniam
głównych bohaterów.
·
Staram
się nie powtarzać tych samych wyrazów po kilka razy.
Klasa
2
·
Przedstawiam
w odpowiedniej kolejności najważniejsze wydarzenia z utworu.
·
Uwzględniam
wszystkich bohaterów;
·
Staram
się, żeby opowiadanie miało wstęp, rozwinięcie i zakończenie;
·
Staram
się nie powtarzać tych samych wyrazów po kilka razy;
Klasa
3
·
Przedstawiam
w odpowiedniej kolejności najważniejsze wydarzenia z utworu.
·
Uwzględniam
wszystkich bohaterów;
·
Opowiadanie
ma wstęp, rozwinięcie i zakończenie;
·
Staram
się nie powtarzać tych samych wyrazów po kilka razy;
·
Nie
robię przerw na zastanowienie się.
GRAFOMOTORYKA
Cel: Potrafię
pięknie odtwarzać wzory graficzne i literopodobne po śladzie.
Klasa
1-3
·
Prawidłowo
trzymam narzędzie pisarskie.
·
Dokładnie
rysuję wzór po śladzie.
·
Rysuję
po śladzie zgodnie z podanym kierunkiem.
·
Przestrzegam
wyznaczonych linii.
·
Moja
praca jest estetyczna.
Cel: Potrafię
pięknie odtwarzać wzory graficzne i literopodobne.
Klasa
1-3
·
Prawidłowo
trzymam narzędzie pisarskie.
·
Dokładnie
odwzorowuję wzór.
·
Rysuję/piszę
zgodnie z podanym kierunkiem.
·
Kończę
rozpoczęty wzór.
·
Moja
praca jest estetyczna.
PISANIE
Cel: Potrafię
pięknie pisać.
Klasa
1
·
Piszę
w liniaturze.
·
Łączę
litery w wyrazach.
·
Litery
mają kształt, wielkość i proporcje zbliżone do wzornika.
Klasa
2-3
·
Piszę
w liniaturze.
·
Łączę
litery w wyrazy ciągłym i płynnym ruchem.
·
Litery
mają poprawny kształt, wielkość, proporcje (zgodnie ze wzornikiem).
ORTOGRAFIA
Cel: Potrafię pisać
zdania poprawne pod względem ortograficznym i interpunkcyjnym.
Przepisywanie
·
Potrafię
starannie przepisać drukowany i pisany tekst.
·
Piszę
zgodnie z kryteriami pięknego pisania.
·
Unikam
skreśleń i poprawek.
·
Wyraz
błędnie napisany przekreślam jedną kreską i zapisuję nad nim lub obok poprawny.
Pisanie z pamięci
Klasa
1
·
Czytam
zdanie (zdania, wyrazy) zapamiętując pisownię wyrazów.
·
Zakrywam
zdanie (zdania).
·
Piszę
zdanie (zdania, wyrazy) z pamięci.
·
Zdania
zapisuję od wielkiej litery i kończę kropką.
·
Zadbam
o poprawność ortograficzną tekstu.
·
Czytelnie
i estetycznie zapiszę tekst dyktanda.
Klasa
2-3
·
Czytam
zdanie (zdania, wyrazy) zapamiętując pisownię wyrazów.
·
Zakrywam
zdanie (zdania, wyrazy).
·
Piszę
zdanie (zdania, wyrazy) z pamięci.
·
Zdania
zapisuję od wielkiej litery i kończę odpowiednim znakiem interpunkcyjnym;
·
Umiem
zastosować sprawdzaną zasadę ortograficzną w pisowni wyrazów;
·
Zadbam
o poprawność tekstu.
·
Czytelnie
i estetycznie zapiszę tekst dyktanda.
Pisanie ze słuchu
Klasa
2-3
·
Piszę
zdanie (zdania) dyktowane przez nauczyciela.
·
Zdania
zapisuję od wielkiej litery i kończę odpowiednim znakiem interpunkcyjnym;
·
Umiem
zastosować sprawdzaną zasadę ortograficzną w pisowni wyrazów;
·
Zadbam
o poprawność tekstu.
·
Czytelnie
i estetycznie zapiszę tekst dyktanda.
GRAMATYKA
Cel: Poprawnie
dokonuję analizy i syntezy wzrokowo – słuchowej wyrazów.
Rozpoznaję poznane części mowy.
Klasa
1
·
Wskazuję
dwuznaki i spółgłoski miękkie.
·
Wskazuję
samogłoski i spółgłoski w wyrazie lub zbiorze liter.
·
Umiem
policzyć głoski i litery w wyrazie, sylabie.
·
Dzielę
wyrazy na sylaby i głoski.
Klasa
2-3
·
Wskazuję
dwuznaki i spółgłoski miękkie.
·
Wskazuję
samogłoski i spółgłoski w wyrazie lub zbiorze liter.
·
Umiem
policzyć głoski i litery w wyrazie, sylabie.
·
Umiem
policzyć wyrazy w zdaniu, zdania w tekście.
·
Dzielę
wyrazy na sylaby i głoski.
·
Umiem
rozpoznać w tekście zdania: oznajmujące, rozkazujące, pytające.
·
Potrafię
ułożyć zdanie: oznajmujące, rozkazujące i pytające.*
·
Znam
alfabet.
·
Umiem
uporządkować wyrazy alfabetycznie.*
·
Umiem
utworzyć rodzinę wyrazów.*
·
Rozpoznaję
nazwy rzeczy, osób, roślin, zwierząt.*
·
Rozpoznaję
rodzaj wyrazów.*
·
Umiem
utworzyć wyrazy w liczbie mnogiej i pojedynczej.*
·
Wskazuję
wyrazy oznaczające wykonywaną czynność.*
·
Umiem
odmienić wyrazy oznaczające czynności przez osoby i liczby.*
·
Umiem
rozpoznać wyrazy oznaczające cechy.*
·
Potrafię
rozwijać zdanie pojedyncze.*
FORMY
WYPOWIEDZI PISEMNYCH
Cel: Potrafię pisać
różnorodne wypowiedzi pisemne.
Klasa
1-3
kilkuzdaniowe wypowiedzi na podany temat
·
Potrafię
samodzielnie napisać kilka zdań na podany temat.
·
Dbam
o poprawność gramatyczną, ortograficzną i stylistyczną wypowiedzi.
·
Piszę
czytelnie i estetycznie.
Klasa
2-3
Opis
Kryteria sukcesu:
|
Procedura:
|
·
Potrafię napisać opis składający się przynajmniej
z 5 zdań.
·
Korzystam ze zgromadzonego słownictwa.
·
Trzymam się planu.
·
Moja praca jest poprawna pod względem ortograficznym
i językowym.
·
Opis napisany jest czytelnie, starannie
i estetycznie.
|
·
Napiszę tytuł
·
Napiszę kto to jest, lub co to jest.
·
Opiszę jaki (jaka, jakie jest).
Opisując osobę
uwzględnię:
- jak wygląda
(sylwetka, wzrost, kształt i rysy twarzy, kolor włosów, oczu, usta, nos
itd.),
- jak się
ubiera,
- w jaki
sposób się porusza,
- jakie ma
usposobienie.
Opisując
przedmiot uwzględnię:
- z czego jest
wykonany,
- jaki ma
kształt, wielkość, kolor,
- jakie są
inne jego cechy,
-gdzie się
znajduje.
Opisując
zwierzę uwzględnię:
- wielkość,
-części ciała
(głowa, uszy, oczy, tyłów, nogi, ogon itd.)
- okrycie
ciała,
- sposób
poruszania się,
-
usposobienie,
- pożytek.
·
Podsumuję opis.
|
List
Kryteria sukcesu:
|
Procedura:
|
·
Potrafię napisać list składający
się z 6-8 zdań.
·
Moja praca składa się ze wszystkich
elementów listu.
·
Moja praca ma wstęp, rozwinięcie i zakończenie
rozpoczynające się od nowych akapitów;
·
Zastosowane zwroty grzecznościowe zapisane są
wielką literą.
·
Moja praca jest poprawna pod względem ortograficznym i językowym.
·
List jest napisany czytelnie,
starannie i estetycznie.
|
·
Miejscowość (w prawym górnym rogu)
·
Data (w prawym górnym rogu)
·
Nagłówek (na środku)
·
Podpis
|
Zaproszenie
Kryteria sukcesu:
|
Procedura:
|
·
Potrafię prawidłowo napisać zaproszenie.
·
Używając zwrotów do adresata napiszę je z wielkiej
litery (Cię, Tobie, Wam).
·
Użyję języka literackiego.
·
Zadbam o poprawność ortograficzną i interpunkcyjną
zaproszenia.
·
Zapiszę starannie i estetycznie tekst zaproszenia.
|
·
Jako nagłówek umieszczę słowo: zaproszenie;
·
Pod nim wpiszę imię i nazwisko adresata
zaproszenia;
·
W treści zaproszenia podam:
- od akapitu informację, kto i na jaką uroczystość
zaprasza daną osobę.
-
czas i miejsce uroczystości.
-
charakter uroczystości.
·
Pod spodem umieszczę czytelny podpis.
|
Życzenia
·
Formułuję
życzenia z okazji świąt.
·
Różnicuję
treść i formę życzeń ze względu na wiek osoby i stopień zażyłości.
·
Stosuję
wielką literę w pisowni nazw świąt oraz w pisowni zwrotów grzecznościowych.
·
Pamiętam
o podpisie na końcu wypowiedzi.
·
Pamiętam
o napisaniu miejscowości i daty.
·
Dbam
o poprawność ortograficzną i interpunkcyjną pracy.
·
Praca
jest napisana czytelnie, starannie i estetycznie.
Pozdrowienia (kartka pocztowa)
·
Formułuję
pozdrowienia.
·
Różnicuję
treść i formę pozdrowień ze względu na wiek osoby i stopień zażyłości.
·
Stosuję
wielką literę w pisowni zwrotów grzecznościowych.
·
Pamiętam
o podpisie na końcu wypowiedzi.
·
Pamiętam
o napisaniu miejscowości i daty.
·
Dbam
o poprawność ortograficzną i interpunkcyjną pracy.
·
Praca
jest napisana czytelnie, starannie i estetycznie.
·
Poprawnie
zaadresuję kartkę.
·
Nakleję
znaczek we właściwym miejscu.
Opowiadanie
Kryteria sukcesu:
|
Procedura:
|
·
Piszę opowiadanie zgodnie z tematem.
·
Opowiadanie liczy nie mniej niż 5 zdań.
·
Pamiętam o tytule.
·
Zachowam prawidłową budowę opowiadania.
·
Użyję języka literackiego.
·
Zadbam o poprawność ortograficzną i interpunkcyjną
.
·
Zapiszę starannie i estetycznie tekst opowiadania.
|
Uwzględnię:
·
Wstęp – co było najpierw?
-Przedstawienie
sytuacji przed zdarzeniem.
·
Rozwinięcie – co się stało?
-
Wskazanie przyczyny zdarzenia
-
Opis przebiegu zdarzenia
-
Podanie skutków
·
Zakończenie – jak się to skończyło?
- Wyciągnięcie wniosków
|
EDUKACJA
MATEMATYCZNA
Cel: Potrafię
pięknie pisać cyfry.
Klasa 1
·
Piszę
cyfry o kształcie zgodnym ze wzorem.
·
Umieszczam
cyferki we właściwych kratkach i pozostawiam między nimi równe odstępy.
·
Pisząc
dociągam do kratek i nie wychodzę za nie
·
Zachowuję
jednakową szerokość cyferek
Cel: Posiadam
podstawowe pojęcia, wiedzę i umiejętności matematyczne.
Klasa 1
·
Klasyfikuję
obiekty, tworzę kolekcje i dobieram obiekty z serii.
·
Określam
położenie przedmiotów w przestrzeni i względem danego obiektu.
·
Rysuję
drugą połowę figury symetrycznej oraz kontynuuję wzory.
·
Rysuję
figury w powiększeniu.
·
Rozpoznaję
i nazywam liczby od 0 do 20.
·
Znam
znaki: +. -, =, <, >
Klasa 2
·
Klasyfikuję
obiekty, tworzę kolekcje i dobieram obiekty z serii.
·
Wyprowadzam
kierunki od siebie i innych osób, określam położenie obranego obiektu na
płaszczyźnie i w przestrzeni.
·
Rysuję
drugą połowę figury symetrycznej oraz kontynuuję wzory.
·
Rysuję
figury w powiększeniu lub pomniejszeniu.
·
Rozpoznaję
i nazywam liczby od 0 do 1000.
·
Znam
znaki: +. -, =, <, >, :, –.
·
Odczytuję
i zapisuję liczby rzymskie od I do XII
Klasa 3
·
Klasyfikuję
obiekty, tworzę kolekcje i dobieram obiekty z serii.
·
Wyprowadzam
kierunki od siebie i innych osób, określam położenie obranego obiektu na
płaszczyźnie i w przestrzeni.
·
Rysuję
drugą połowę figury symetrycznej oraz kontynuuję wzory.
·
Rysuję
figury w powiększeniu lub pomniejszeniu.
·
Wyróżniam
cyfry dziesiątek i cyfry jedności;
·
Rozpoznaję
i nazywam liczby od 0 do 10000.*
·
Znasz
dziesiątkowy układ pozycyjny od jedności do miliona.*
·
Znam
znaki: +. -, =, <, >, :, –.
·
Odczytuję
i zapisuję liczby rzymskie od I do XX*
·
Rozumiem
pojęcia: suma, różnica, odjemna, odjemnik, czynnik, iloczyn, iloraz, dzielnik,
dzielna.*
Geometria
Cel: Posiadam
podstawowe pojęcia, wiedzę i umiejętności geometryczne.
Klasa 1
·
Rozpoznaję
i nazywam figury: koło, kwadrat, trójkąt, prostokąt.
Klasa 2-3
·
Rozpoznaję
i nazywam figury: koło, kwadrat, trójkąt, prostokąt.
·
Rysuję
odcinki o podanej długości.
·
Obliczam
obwody trójkątów i prostokątów.
·
Znam
pojęcie linii prostej, łamanej, krzywej.*
·
Mierzę
długości odcinków i łamanych.*
Liczenie
Cel: Poprawnie liczę
w pamięci.
Klasa 1
·
Układam
obiekty w serie rosnące i malejące, numeruję je.
·
Dodaję
i odejmuję w zakresie 20.
·
Porównuję
liczby w zakresie 20 z zastosowaniem znaków: < , > , =.
Klasa 2
·
Układam
obiekty w serie rosnące i malejące, numeruję je.
·
Dodaję
i odejmuję w zakresie 100.
·
Porównuję
liczby w zakresie 100 z zastosowaniem znaków: < , > , =.
·
Mnożę
i dzielę w zakresie 30.
·
Rozwiązuję
równania jednodziałowe z niewiadomą w postaci okienka.
Klasa 3
·
Układam
obiekty w serie rosnące i malejące, numeruję je.
·
Dodaję
i odejmuję w zakresie 1000.*
·
Porównuję
liczby w zakresie 1000* z zastosowaniem znaków: < , > , =.
·
Mnożę
i dzielę w zakresie 100.
·
Rozwiązuję
równania jednodziałowe z niewiadoma w postaci okienka.
·
Stosuję
zasady kolejności wykonywania działań.*
·
Rozwiązuję
proste zadania tekstowe na porównywanie ilorazowe.*
Umiejętności praktyczne
Cel: Stosuję wiedzę
i umiejętności matematyczne w praktyce.
Klasa 1
·
Wykonuję
łatwe obliczenia pieniężne.
·
Znam
będące w obiegu monety i banknoty w zakresie 20.
·
Porównuję
przedmioty cięższe i lżejsze.
·
Znam
kolejność pór roku, dni tygodnia, nazw miesięcy.
·
Odczytuję
pełne godziny na zegarze w systemie 12- godzinnym.
·
Posługuję
się określeniem: godzina.
·
Wykonuję
proste obliczenia zegarowe (godzinowe).
Klasa 2-3
·
Wykonuję
łatwe obliczenia pieniężne.
·
Posługuję
się jednostkami: złoty, groszy.
·
Znam
będące w obiegu monety i banknoty w zakresie 1000.
·
Mierzę
i zapisuję wynik pomiaru długości, szerokości i wysokości przedmiotów oraz
odległości.
·
Posługuję
się jednostkami: milimetr, centymetr, metr, kilometr.
·
Ważę
przedmioty, różnicuję przedmioty cięższe i lżejsze.
·
Używam
określeń: kilogram, pół kilograma, dekagram, gram.
·
Odmierzam
płyny różnymi miarkami.
·
Posługuję
się określeniami: litr, pół litra, ćwierć litra.
·
Odczytuję
temperaturę.
·
Zapisuję
daty.
·
Znam
kolejność pór roku, dni tygodnia, miesięcy.
·
Stosuję
obliczenia kalendarzowe.
·
Odczytuję
godziny na zegarze w systemie 12-, 24- godzinnym.
·
Posługuję
się określeniem: godzina, pół godziny, kwadrans, minuta, sekunda*, doba*.
·
Wykonuję
proste obliczenia zegarowe.
ZADANIA TEKSTOWE
Cel:
Potrafię poprawnie rozwiązać zadania tekstowe.
Klasa 1
·
Rozumiem
treść zadania tekstowego.
·
Wskazuję
co wiemy, a czego szukamy.
·
Zapisuję
poprawne rozwiązanie.
·
Podaję
właściwą odpowiedź.
Klasa 2-3
Kryteria sukcesu:
|
Procedura:
|
·
Rozumiem treść zadania tekstowego.
·
Wskazuję co wiemy, a czego szukamy.
·
Zapisuję poprawne rozwiązanie.
·
Zapisuję właściwą odpowiedź.
|
·
Uważnie przeczytam treść zadania.
·
Wskażę i pokoloruję na zielono dane.
·
Podkreślę czerwoną kredką pytanie.
·
Pomyślę i ustalę, jakiej liczby szukam.
·
Wypiszę „dane i szukane”.
·
Mogę wykonać rysunek pomocniczy.
·
Zapiszę rozwiązanie (jedno działanie albo więcej).
·
Wrócę do pytania i zapiszę odpowiedź w formie zdania.
·
Sprawdzę poprawność zapisów.
|
Cel:
Potrafię poprawnie ułożyć zadania tekstowe.
Klasa 2-3
·
Uzupełniam
treść zadania.
·
Układam
treść zadania do:
- formuły
matematycznej;
- pytania;
odpowiedzi.
·
Zapisuję
poprawne rozwiązanie.
·
Podaję
właściwą odpowiedź.
EDUKACJA
PRZYRODNICZA
Cel:
Posiadam podstawowe wiadomości o środowisku przyrodniczym.
Klasa 1.
·
Opisuję
życie w wybranych ekosystemach: w lesie, na łące, na polu.
·
Wiem,
jakie warunki są konieczne do rozwoju roślin.
·
Wiem,
jaki pożytek przynoszą zwierzęta hodowlane
środowisku i podaję proste przykłady.
·
Wiem,
jakie produkty otrzymujemy z roślin uprawnych.
·
Wyjaśniam
zależność zjawisk przyrody od pór roku;
·
Wiem,
jak zachować się odpowiednio do warunków atmosferycznych.
·
Znam
podstawowe zasady racjonalnego odżywiania się.
·
Rozumiem
konieczność kontrolowania stanu zdrowia i stosuje się do zaleceń
lekarza i
lekarza dentysty.
Klasa 2-3.
·
Obserwuję
i prowadzę proste doświadczenia przyrodnicze, analizuję je i wiążę
przyczynę ze skutkiem.
·
Opisuję
życie w wybranych ekosystemach: w lesie, ogrodzie, parku, na łące
i w zbiornikach
wodnych;
·
Wiem,
jakie warunki są konieczne do rozwoju roślin i zwierząt w gospodarstwie
domowym, w szkolnych uprawach i hodowlach itp.
·
Wiem,
jaki pożytek przynoszą zwierzęta środowisku
i podaję proste przykłady.
·
Nazywam
charakterystyczne elementy typowych krajobrazów Polski: nadmorskiego,
nizinnego,
górskiego.
·
Nazywam
oraz wyróżniam zwierzęta i rośliny typowe dla wybranych regionów Polski.
·
Rozpoznaję
i nazywam niektóre zwierzęta egzotyczne.
·
Wyjaśniam
zależność zjawisk przyrody od pór roku.
·
Wiem,
jak zachować się odpowiednio do warunków atmosferycznych.
·
Potrafię
segregować śmieci.
·
Wiem,
jak oszczędzać wodę.
·
Wiem, jakie zniszczenia w przyrodzie powoduje człowiek.
·
Wiem,
jak chronić przyrodę.
·
Znam
wpływ przyrody nieożywionej na życie ludzi, zwierząt i roślin:
a) wpływ światła
słonecznego na cykliczność życia na Ziemi,
b) znaczenie
powietrza i wody dla życia człowieka, roślin i zwierząt,
c) znaczenie
wybranych skał i minerałów dla człowieka (np. węgla i gliny);
·
Nazywam
podstawowe części ciała i organy wewnętrzne zwierząt i ludzi.
·
Znam
podstawowe zasady racjonalnego odżywiania się.
·
Rozumiem
konieczność kontrolowania stanu zdrowia i stosuje się do zaleceń
lekarza i
lekarza dentysty.
·
Dbam
o zdrowie i bezpieczeństwo swoje i innych.
·
Orientuję się w zagrożeniach ze strony roślin i
zwierząt, a także w zagrożeniach typu burza, huragan, śnieżyca, lawina, powódź
itp.; Wiem, jak trzeba zachować się w takich sytuacjach.
EDUKACJA SPOŁECZNA
Cel:
Posiadam podstawowe wiadomości o środowisku społecznym.
Klasa 1
·
Znam
prawa i obowiązki ucznia.
·
Wiem,
w jakim regionie mieszkam.
·
Znam
symbole narodowe, nazwę swojego kraju.
·
Wiem,
że Polska leży w Europie.
·
Rozpoznaję
podstawowe zawody i wytwory jakie powstają w wyniku ich wykonywania.
·
Wiem,
gdzie można się bezpiecznie bawić, a gdzie nie.
·
Znam
numery alarmowe, wiem jak zachować się w razie wypadku.
Klasa 2-3
·
Znam
prawa i obowiązki ucznia.
·
Wiem,
w jakim regionie mieszkam.
·
Znam
najważniejsze obiekty i tradycje mojej okolicy.
·
Znam
symbole narodowe, nazwę swojego kraju.
·
Znam
najważniejsze wydarzenia historyczne.
·
Wiem,
że Polska leży w Europie.
·
Nazywam
sąsiadów mojego kraju.
·
Rozpoznaję
flagę i hymn Unii Europejskiej.
·
Rozpoznaję
podstawowe zawody i wytwory jakie powstają w wyniku ich wykonywania.
·
Wiem,
gdzie można się bezpiecznie bawić, a gdzie nie.
·
Znam
numery alarmowe, wiem jak zachować się w razie wypadku.
EDUKACJA
MUZYCZNA
Klasa 1
Cel:
Potrafię odbierać i tworzyć muzykę.
·
Śpiewam
proste piosenki dla dzieci.
·
Odtwarzam
proste rytmy.
·
Tańczę
podstawowy krok polki.
·
Tworzę
proste ilustracje dźwiękowe i improwizacje ruchowe.
Klasa 2-3.
·
Śpiewam
proste piosenki dla dzieci.
·
Śpiewam
hymn narodowy.
·
Odtwarzam
proste rytmy i wzory rytmiczne.
·
Tańczę
podstawowy krok krakowiaka i inne proste tańce ludowe.
·
Rozróżniam
podstawowe elementy muzyki (rytm, melodia, wysokość dźwięku, akompaniament,
tempo, dynamika).
·
Określasz
nastrój i charakter słuchanego utworów muzycznych
·
Rozróżniam
dźwięki wysokie, średnie i niskie;
·
Rozpoznaję
barwę głosu: bas i sopran oraz instrumentów: fortepian, gitara, skrzypce,
trąbka, flet, perkusja.
·
Rozpoznaję
utwory wykonane solo i zespołowo, na chór i orkiestrę.
·
Rozpoznaję
podstawowe formy muzyczne – AB, ABA
·
Tworzę
proste ilustracje dźwiękowe i improwizacje ruchowe.
ŚPIEWANIE PIOSENEK
Cel:
Potrafię pięknie śpiewać.
Klasa 1
·
Znam
słowa piosenki – bez pomyłek i przekręcania wyrazów.
·
Śpiewam
zgodnie z melodią, w odpowiednim rytmie.
Klasa 2-3
·
Znam
słowa piosenki – bez pomyłek i przekręcania wyrazów.
·
Śpiewam
zgodnie z melodią, w odpowiednim rytmie.
·
Śpiewam
głośno i wyraźnie.
·
Robię
przerwy na oddech.
DZIAŁANIA
ARTYSTYCZNO – PLASTYCZNE
Cel:
Potrafię wykonać pracę plastyczną na podany temat.
Klasa
1
·
Wykonam
pracę plastyczną zgodnie z tematem.
·
Praca
będzie czysta i wykonana estetycznie.
·
Doprowadzam
pracę do końca.
·
Pracuję
samodzielnie.
Klasa
2-3
·
Wykonam
pracę plastyczną zgodnie z tematem.
·
Zagospodarowuję
całą przestrzeń na kartce.
·
Praca
będzie czysta i wykonana estetycznie.
·
Doprowadzam
pracę do końca.
·
Pracuję
samodzielnie.
Cel:
Potrafię pięknie pokolorować rysunek.
Klasa
1
·
Dobieram
kolory zgodnie z instrukcją.
·
Dbam
o to, by nie pogiąć rysunku.
·
Kiedy
koloruję, dbam o to, by nie wykraczać poza wskazany obszar.
·
Wypełniam
dokładnie kolorem wskazany obszar, nie pozostawiając niedomalowanych miejsc.
·
Nie
zostawiam pracy niedokończonej.
Klasa
2-3
·
Dobieram
kolory zgodnie z instrukcją.
·
Dbam
o to, by nie pogiąć rysunku.
·
Kiedy
koloruję, dbam o to, by nie wykraczać poza wskazany obszar.
·
Wypełniam
dokładnie kolorem wskazany obszar, nie pozostawiając niedomalowanych miejsc.
·
Maluję
tak, aby kolory były dobrze widoczne, staram się jednocześnie nie przyciskać
kredki zbyt mocno.
·
Nie
zostawiam pracy niedokończonej.
Cel:
Potrafię zatańczyć wybrany taniec ludowy.
Klasa
2-3
·
Nauczę
się podstawowego kroku tańca ludowego.
·
Opanuję
układ taneczny.
·
Zaprezentuję
swoje umiejętności publiczności.
·
Stosownie
zachowam się podczas nauki tańca (nie będę rozmawiać, śmiać się, popychać
kolegów).
·
Ubiorę
się w odpowiedni do tańca strój.
WYCHOWANIE
FIZYCZNE
Cel:
Właściwie uczestniczę w zajęciach wychowania fizycznego.
Klasa
1-3
·
Mam
odpowiedni strój sportowy (obuwie i ubranie).
·
Sprawnie
przebieram się przed zajęciami.
·
Chętnie
wykonuję ćwiczenia zaproponowane mi przez nauczyciela.
·
Chętnie
biorę udział w zabawach zespołowych.
·
Dbam
o sprzęt sportowy, pomoce, z których korzystam.
·
Zachowuję
zasady bezpieczeństwa.
·
Zachowuję
się uczciwie w grach i zawodach.
·
Wykazuję
zrozumienie dla trudności albo niepowodzeń rówieśników.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz